כל מה שצריך לדעת על החלפת מפרק הירך

הניתוחים הראשונים להחלפת מפרק הירך בוצעו כבר בשנות ה- 70 של המאה הקודמת וניתוח זה הינו הליך מקובל ונפוץ בתחום הרפואה האורטופדית. אם בעבר שיעורי ההצלחה של ניתוחים להחלפת מפרק הירך עמד על 70% הרי כיום שיעור ההצלחה גבוה במיוחד ומגיע ל- 95%. חשוב להדגיש כי ההתקדמות חסרת התקדים בתחום הרפואה בכלל, ובתחום האורטופדי כירורגי בפרט, כמו גם הניסיון העשיר שנצבר בניתוחי החלפת מפרק ירך, כל אלו ועוד תרמו לשיעורי ההצלחה הגבוהים בניתוח זה, ולהקלה על סבלם הרב של החולים. בעיות במפרק הירך עלולות לגרום לכאבים בלתי נסבלים. מטרות הניתוח הן לשפר משמעותית את איכות חייו של המטופל, להפחית במידה ניכרת את הכאבים מהם סובל המטופל, ולשפר באופן ניכר את התנועה והתפקוד של מפרק הירך.

סיבות למחלות מפרק הירך

מפרק הירך הוא אחד המפרקים הגדולים והחשובים ביותר בגוף האדם. המפרק בנוי משני חלקים עיקריים- ראש כדורי הממוקם בקצה של עצם הירך שמותאם לגומחה כדורית בעצם האגן. הקצוות של שני החלקים מצופות בסחוס שתפקידו לרכך את תנועת העצמות. הסחוס מהווה מעין בולם זעזועים בזמן תנועה כמו ריצה, הליכה, רכיבה על אופניים, קפיצה וכל תנועה אחרת שגורמת לחיכוך בין העצמות. המפרק מחוזק על ידי שרירים ורצועות, הרצועות בנויות מסיבים חזקים ותפקידן לחבר ולייצב את חלקי המפרק. פני השטח הנותרים של מפרק הירך עטופים ברקמה הנקראת ממברנה סינוביאלית שתפקידה לסוכך ולמנוע חיכוך במפרק. כל עוד רכיבי מפרק הירך פועלים יחדיו מתאפשרת תנועה נרחבת וחלקה לצדדים, קדימה ואחורה, ללא כאב או מגבלה.

תופעת שחיקת הסחוס במפרק הירך היא תופעה שכיחה וקרוב ל- 80% מהאוכלוסייה עד גיל 65 יסבלו משחיקת סחוס במפרק הירך. כאשר הסחוס בין חלקי המפרק נהרס נוצר חיכוך בזמן תנועה של המפרק, והדבר גורם לשחיקה של העצמות. לכן, סובלים מכאבים עזים ומתנועה מוגבלת. בין הסיבות השכיחות להפרעה תפקודית ולמחלות במפרק הירך-

  • דלקת פרקים על צורותיה השונות- דלקת מפרקים ניוונית (אוסטאוארטריטיס), דלקת מפרקים שגרונית ודלקת מפרקים טראומטית
  • דיספלסיה של מפרק הירך
  • פריקה מולדת
  • שבר בירך וחבלות חמורות כתוצאה מתאונה ופציעה חיצונית קשה
  • קוקסארטרוסיס (מחלה ניוונית)
  • דלקת פרקים כתוצאה ממחלת השחפת
  • דלקת פרקים הנגרמת אצל אנשים החולים בפסוריאזיס
  • נמק במפרק הירך
  • מומים מולדים
  • גידולים

מה התסמינים לצורך בניתוח החלפת מפרק הירך?

כאבים בירך נגרמים מגורמים שונים ומגוונים. הכאבים מאופיינים בכאב הולך וגובר בצורה מתונה או בכאבים חדים ופתאומיים. יש לאבחן במקצועיות את הכאב במפרק הירך כיוון שלעיתים הכאב מוקרן למקום מבעיות שמקורן בגב התחתון או באגן. למעשה, אפיון ואבחון מדוקדק של תלונת המטופל הם המפתח לאבחנה מדויקת. תלונה על כאבים במפרק הירך בעלת אופי מכני יכולה להעיד על קרע של הטבעת הסחוסית או גוף חופשי במפרק, בעוד תלונה על כאבים עזים בלילה יכולה להעיד על נמק א- וסקולרי בראש הירך, גידול או מחלה ניוונית במפרק.

חשוב להדגיש כי לא כל כאב במפרק הירך מחייב ניתוח לכן נהוג להציע לחולה טיפולים שמרניים כמו תרופות להקלת כאבים, אנטיביוטיקה, פיזיותרפיה, פעילות גופנית מבוקרת, עזרי הליכה, סטרואידים. כאשר החולה ממשיך להתלונן על כאבים עזים, ובמקרים בהם תנועת הירך מוגבלת כתוצאה מדלקת פרקים בשלב מתקדם או משחיקת סחוס גבוהה, או אז ימליץ הרופא המטפל, במרבית המקרים, על ניתוח להחלפת מפרק הירך .

מתי חייבים לבצע ניתוח ולמה לא כדאי לחכות?

הסיבות העיקריות שמחייבות ניתוח להחלפת מפרק הירך הן-

  • שחיקה משמעותית של הסחוס
  • פגיעה בעצמות מפרק הירך
  • כאבים עזים ובלתי נסבלים עקב שחיקת הסחוס ופגיעה בעצמות המפרק
  • כאבים במפרק גם במנוחה
  • נפיחות קבועה באזור מפרק הירך ללא הקלה בזמן מנוחה
  • הגבלה משמעותית בתנועת מפרק הירך
  • החמרה במידת הנזק הנגרם לסחוס או לעצמות המפרק
  • השלמת סדרת טיפולים שמרניים ללא הצלחה

תהליך השחיקה בסחוס והפגיעה בעצמות מפרק הירך יכול להופיע בצורה הדרגתית או בתהליך מהיר והרסני. לכן, במקרים מסוימים, ובהתאם לאבחון מקצועי של הרופא המטפל, ימליץ הרופא על ניתוח להחלפת מפרק הירך ללא זמני המתנה ארוכים. במקרים בהם הכאב הוא בלתי נסבל וללא הפוגה, ובמקרים בהם שחיקת העצמות גבוהה והמטופל סובל ממגבלות תנועה חמורות, נהוג להפנות אותו לניתוח להחלפת מפרק ירך ללא דיחוי כדי להקל על סבלו וכדי למנוע נזקים קשים יותר למפרק הירך ולעצמות. מומלץ לא לדחות את הניתוח כדי לעבור הליך מהיר וקל יותר, בעלות זולה יותר וגם זמן ההתאוששות מהליך מוקדם יהיה לרוב קצר יותר.

למידע נוסף ולהתייעצות מקצועית הנכם מוזמנים לפנות אל ד”ר איגור קזנסקי, מומחה בכירורגיה אורטופדית, שצבר ניסיון עשיר בניתוחי החלפת מפרק הירך. כיום, ד”ר קזנסקי מנתח בביה”ח אסותא בתל אביב, ובקליניקה הפרטית בבת ים הוא מקבל מטופלים באופן פרטי.

חבר אקדמיה האמריקאית כרורגיה ואורטופדיה

מעל ל- 3000
ניתוחים מוצלחים

מומחה בכירורגיה אורטופדית עם וותק של 20 שנה

פניה לייעוץ

לייעוץ ראשוני עם ד"ר קזנסקי










    אנא בחרו את המפרק שכואב לכם?

    אנא בחרו את הקופת חולים שאליה אתם שייכים , במידה והיא לא ברשימה ציינו האם יש לכם ביטוח בריאות פרטי?




    המלצות מטופלים

    להזמנת שיחת ייעוץ

    עם ד"ר קזנסקי







      אנא בחרו את המפרק שכואב לכם?

      אנא בחרו את הקופת חולים שאליה אתם שייכים , במידה והיא לא ברשימה ציינו האם יש לכם ביטוח בריאות פרטי?