GONARTHROSIS – שחיקת סחוס

במפרק הברך

שחיקת סחוס במפרק הברך מתרחשת כשהסחוס המפריד בין עצם הירך לעצם השוק מתחיל להישחק ולאבד מהאפקטיביות שלו בספיגת זעזועים והחלקת התנועה של המפרק. במקרים בהם השחיקה היא שחיקה מתקדמת, מפרק הברך נשאר ללא הגנה ועצמות השוק והירך ללא משטח מפריד. העצמות ינועו תוך מגע זו עם זו בכל תנועה והפעלה של המפרק ויגררו כאבים דלקות, הגבלות בתנועה וכד’. אוסטאוארטריטיס של הברך (שחיקת סחוס במפרק הברך) הינה מחלה מאוד נפוצה ומשפיעה על מיליונים בכל העולם, כשמפרק הברך הוא אחד האזורים השכיחים ביותר למחלה. התהליך שמתרחש במפרק הברך ברמת התא הוא פירוק רכיבי הסחוס על ידי המערכת האינזימית עקב הפרה של האיזון בין הרס הסחוס להתחדשותו.

סיבות לשחיקת סחוס במפרק הברך

במרבית המקרים הסיבה לשחיקת הסחוס במפרק הברך הוא הגיל של המטופל, והיא נפוצה במיוחד מגיל 65 ואילך כשהגוף הופך לחלש יותר ויכולת ההתחדשות שלו נפגעת, ואצל אנשים הסובלים מעודף משקל המפעיל לחץ רב מדי על מפרק הברך, על השרירים סביבו ועל הרצועות שאמורות לקבע אותו. אם זאת GONARTHROSIS יכולה להופיע גם בתורשה עקב בעיות גנטיות, עקב זיהום, עקב פגיעה בהספקת הדם למפרק, עקב פגיעות טראומטיות מכל סוג שהן באזור המפרק יכולות להביא לידי שחיקה מוגברת של הסחוס, ועוד. כמו כן לנשים יש נטייה סטטיסטית להיות חשופות יותר למחלה מגברים.

השלבים השונים של לשחיקת סחוס במפרק הברך

בשלביה הראשונים של המחלה החולה צפוי להרגיש קשיחות, המתפתחת לכאב תוך כדי תנועה של הברך באזור המפרק הנגוע. כאמור הכאב נגרם עקב שחיקת הסחוס המפריד בין שני עצמות המפרק, לכן ככל שהמפרק יהיה פעיל יותר וככל שהפעילות תיהיה אינטסיבית וארוכה- כך עוצמת הכאב תלך ותגדל. בשלב זה של המחלה הכאבים יחלפו בעת מנוחה וקיבוע של המפרק. עם התפתחות המחלה, יופיעו קרעים בסחוס המפרק, ארוזיות, כיבים ולבסוף שחיקה מוחלטת של הסחוס במקומות מסוימים במפרק. בנוסף חלקי סחוס שנשחקו ונקרעו מהסחוס עלולות לנוע בתוך חלל המפרק ובכך לגרום להחרפת הכאבים הקיימים ולפגיעה נוספת במוביליות של המפרק. בשלבים המתקדמים של המחלה, כשהסחוס נשחק כמעט לגמרי, מפרק הברך הופך לפחות ופחות יציב עקב החלשות הרצועות התומכות במפרק הברך, תהליך זה מלווה בתחושה שהברך “בורחת מהמקום”, כאבים מוגברים, נוקשות יתרה ובמקרים מסויימים אף בחוסר יכולת להניעה את המפרק.

החלפת מפרק הברך במקרה של Gonarthrosis

הטיפול בשחיקת סחוס במפרק הברך מתחלק לשני סוגים: שמרני וכירורגי, והוא תלוי ברמת השחיקה של הסחוס. בשלבים ההתחלתיים של המחלה ניתן לטפל בשחיקה במגוון דרכים באמצעות טיפולים שמרניים, כמו זריקות ותרופות אשר פועלות להורדה של הנפיחויות במפרק, הורדה במשקל הגוף, עיסויים באזור הברך, הפחתת הלחץ על מפרק הברך באמצעות עזרי הליכה ועוד. חשוב לציין עם זאת שטיפולים שמרניים אלו אינם יכולים לשחזר את הסחוס הנשחק אלא רק לעקב את שחיקתו ולדחות את הטיפולים הפולשניים לעתיד.

הטיפול הכירורגי מהווה אופציה לגיטימית רק לאחר שהטיפול השמרני הגיעה לידי מיצוי. במהלך הניתוח מוחלף מפרק הברך כולו במפרק תותב, או לחליפין, מוחלף רק חלק מהמפרק (ברוב המקרים חלקו הפנימי של המפרק). במהלך הניתוח הרופא המנתח יבצע חתך באורך של כ- 15 סנטימטרים בחזית המפרק, ינקה את המפרק משאריות הסחוס וחלקיקים אחרים באזור ויתקין את רכיבי התותב אל עצמות הירך והשוק. חשוב לציין שהחלטה לגבי הניתוח יכולה להתקבל רק לאחר בדיקה של הרופא המנתח תוך התחשבות בגילו של המטופל, אורח חייו, ומצבו הבריאותי, עם זאת אחוזי ההצלחה של ניתוחים להחלפת מפרק הברך נחשבים מהגבוהים שיש, כמו גם ההחלמה הינה קלה יחסית לניתוחים אחרים (לאחר תקופה של מספר שבועות בהם על המטופל לתת מנוחה למפרק ולעבור שיקום, הוא יוכל לחזור למרבית הפעילויות שאפיינו את חייו לפני המחלה). הניתוח מאפשר למטופל לחזור לשגרת חייו ללא כאבים וללא הגבלה בתנועת המפרק.

דוקטור איגור קזנסקי

ד”ר איגור קזנסקי, מנתח מומחה בתחום מפרקי הברך, מבצע ניתוחים להחלפת מפרק הברך כתוצאה מ- Gonarthrosis בבית החולים “אסותא” ובית החולים “וולפסון”, כמו כן ד”ר קזנסקי מקבל מטופלים בקליניקה פרטית הנמצאת בת-ים. את הניסיון הרפואי והכירורגי שלו צבר, ד”ר קזנסקי, בין היתר בחיל הרפואה של צה”ל, בבתי החולים “מעני ישועה”, “אסף הרופא”, “אסותא”, “וולפסון”, ובהשתלמויות והתמחויות בגרמניה.