דימום בתוך מפרק – Hemarthrosis

Hemarthrosis הינו דימום בתוך חלל המפרק, המחלה נובעת כתוצאה מפציעה, אולם ברוב המקרים מדובר בחולים עם נטייה לדימום זה, אשר קיבלו טיפול בקומדין או תרופות אחרות נגד קרישת דם או חולי המופיליה. המחלה פוגע בדרך כלל במפרק הברך ויכולה להיות מדווחת גם כחלק מתסמונת דימום הקדחת, בקדחת קרים-קונגו, או להצביע על נגיפים בחלל המפרק הפגוע.

Hemarthrosis – סימפטום למחלת ההמופילה

חולי המופיליה סובלים בעיקר משטפי דם במפרקים הגדולים – כתפיים, מרפקים, ירכיים, ברכיים, קרסוליים. אולם, הדימומים עלולים להופיע בעוד מקומות כגון: שרירים, מערכת העיכול, המוח, דימומים תת-עוריים ועוד. דימומים חוזרים באותו מפרק גורמים לנזק בסחוס ובעצם ולכן, נגרמים נזקים ובעיות אורתופדיות חמורים לחולי המופיליה.

דימום לפרקים (Hemarthrosis) – הינו אחד מהסימפטומים האופייניים למחלת ההמופיליה. הדימום מופיע בעיקר במפרקי הברך וקרסוליים. תסמין זה מלווה בכאב עז במיוחד, הדימום מופיע באופן ספונטני מהורידים הסינוביאליים או כתוצאה מחבלה. הדימום מתנכז באפיפיזה או בשקעי העצם, בשלב האקוטי המרווח הסינוביאלי מלא בדם. דימום זה גורם בתחילה לכאב ובבדיקה פיזיקלית יתגלה ספזם של השרירים באזור הפגוע והתנועה תהיה מוגבלת. יתכן והאזור הפגוע יהיה חם, נפוח, וצבעו ישתנה אף שקיימים מקרים בהם אין תסמינים חיצוניים שיצביעו על דימום. ברוב המקרים מעורב רק מפרק אחד בו נוצר דימום, אף שייתכנו מקרים בהם יהיו מעורבים יותר ממפרק אחד. מפרק הברך הינו המפרק השכיח ביותר בו מופיע דימום, במידה וקיימים דימומים חוזרים ונשנים תהיה בו פגיעה אורטופדית ותפקוד לקוי.

התסמינים של דימום פרקים – Hemarthrosis

• כאב עז במפרק בו יש דימום
  • עלולה להופיע נפיחות באזור
  • האזור הפגוע עלול להיות חם יותר
  • המפרק המדמם יכול לשנות את צבעו
  • תנועת מפרק מוגבלת

סיבוכים אפשריים כתוצאה מדימום פרקים – Hemarthrosis

כ-25% מכלל הפגיעות ברצועות הברך החמורות שהובילו לדימום מפרקים Hemarthrosis גורמים לנזקים בסחוס, מה שיכול להוביל לדלקת מפרקים ניוונית מתקדמת.

אבחון המחלה

אבחון המחלה מתבצע באופן מעמיק על ידי צילום רנטגן ובמקרים מסוימים גם על ידי MRI. בדיקה נוספת שמבצעים על מנת לבדוק את הגורם לדימום הינה: שאיפה משותפת (JOINT ASPIRATION) כאשר מתקבלות התוצאות כדלקמן:

• נוזל הסינוביאלי המתקבל מחולה עשוי להיראות אדום, ורוד או חום.
  • הימצאותן של כדוריות שומן תעיד על קיומו של שבר
  • זרימת דם אימיתי שאינו דימום אינו ייקרש בעקבות פירוק פיברין הכרוני, בעוד שדם שנוצר כתוצאה מדימום ייקרש.
  • אם השאיפה אינה מלאה בדם בתחילה, אולם דם טרי מופיע אחרי זרימת נוזל הסינוביאלי נשלל, הסיבה הסבירה ביותר היא ארטרוקנטסיס טראומטי(traumatic arthrocentesis).

למרות שאבחנה של Hemarthrosis מצריכה שאיפה משותפת, קיימים מקרים בהם הסיבה הבסיסית ידועה וברורה למשל: חולי המופיליה, וחולים עם היסטוריה של Hemarthrosis.

הטיפול ב- Hemarthrosis

הטיפול במחלה מתחיל תמיד באבחון מעמיק המבוצע באמצעות צילומי רנטגן ו- MRI. חשוב מאוד לטפל במפרק הפגוע ב- Hemarthrosis בהקדם האפשרי, כדי להוציא את הדם מהמפרק שנפגע. הפסקת הדימום מהמפרק הפגוע מבוצע באמצעות הרדמה מקומית, הזרקה של תרופות אנטי-דלקתיות לחלל המפרק על מנת למנוע דלקת ולהקל על הכאב. לאחר הטיפול באזור הפגוע האורתופד יחבוש את האזור על ידי תחבושת הדוקה.

הצלחת הטיפול שמבוצע ב- Hemarthrosis תלויה במידה רבה בסוגית ההיסטוריה של המטופל. מטופל שכבר סבל בעבר מהופעת Hemarthrosis, פוחתים סיכויי ההצלחה שלו. וזאת לאור העובדה שבכל פעם שהמפרק נפגע מתופעות ניווניות נפגע כושר ההתאוששות. חולי המופיליה מטופלים באופן מידי ונשנה באנטיביוטיקה המוזרקת לאזור הפגוע.

התאוששות לאחר הטיפול

בשבוע הראשון לאחר הטיפול במפרק יש לנוח מנוחה מלאה וכל תנועה מלאה כגון עמידה או הליכה תלווה בקביים. האורתופד יחבוש את המפרק בתחבושת מיוחדת ויקבע את זמן ההתאוששות של המטופל.

הטיפול ב- Hemarthrosis אצל ד”ר איגור קזנסקי

ד”ר איגור קזנסקי הינו מומחה ישראלי מהטובים ביותר בארץ בתחום אורטופדיה, בעיות במפרקים ורפואה שיקומית. מומלץ לפנות לד”ר קזנסקי לצורך אבחון וטיפול ב- Hemarthrosis. הטיפולים המבוצעים אצלו נעשים בשיטת זעיר פולשני (ארתרוסקופיה) ובמידת הצורך יוסרו חלקיקי מפרק פגומים מחלל המפרק. במידה וה- Hemarthrosis מופיע פעמים רבות, ימליץ ד”ר קזנסקי על החלפת מפרק.