בדיקת MRI – דימות תהודה מגנטית

בדיקת MRI הינה בדיקת איברי גוף פנימיים באמצעות קרינת רדיו ושדה מגנטי. בדיקת MRI משמשת למטרות שונות בניהן אבחונים רפואיים, חקר מוח, מחקרים ביולוגיים ועוד. בדיקת MRI מוכיחה עצמה בכל הקשור לרקמות הרכות בגוף, אם כי לא רואים עצמות, רק את מח העצם. הבדיקה יעילה במיוחד למערכת העצבים, מפרקים (בייחוד ברך וכתף), איתור גידולים, אבחון לטרשת נפוצה, בדיקת המניסקוס ים בברכיים ואבחון פריצת דיסק. בדיקת MRI אינה פולשנית ובתוצאותיה מתקבלות תמונות ברורות ואף תלת מימדיות של איברי הגוף הפנימיים ושל כלי הדם. בדיקה זו בשונה מרנטגן אינה נעשית באמצעות קרינה מסוכנת ולכן היא ניתנת לשימוש גם בזמן הריון.

יתרונותיה של בדיקת MRI

בדיקת ה-MRI נחשבת לטובה ויעילה והינה בעלת יתרונות רבים. פעמים רבות, יעדיפו רופאים לעשות בה שימוש מאשר בבדיקת CT. היתרונות הבולטים של בדיקת ה-MRI הם כדלקמן:

תצלומים ברזולוציה גבוהה ביותר – תוצאותיה של בדיקת ה-MRI מובאות כאשר הן ברזולוציה גבוהה במיוחד, מה שמאפשר לרופאים לאתר שינויים קטנטנים בגוף ולאבחן מחלות שונות אשר לא אובחנו בבדיקת CT. במקרים רבים אובחנו גידולים באמצעות בדיקת MRI לאחר שלא אותרו באמצעות בדיקת CT וזאת ביתר קלות. בשל כך, יש לבצע בדיקת MRI לאחר בדיקת CT שנמצאה תקינה ובמידה וקיים חשד למחלה.

אין שימוש בקרינה – בדיקת ה-CT מתבססת על קרינה שעלולה להיות מסוכנת, אולם לעומתה בדיקת ה-MRI מבוססת על שדה מגנטי ואינה מבוססת על קרינה מסוכנת. בשל כך, בדיקת MRI משמשת את הרופאים לבדיקה של ילדים, נשים בהריון ובחולים שסובלים ממחלות כרוניות שנדרשים בבדיקות חוזרות ונישנות לצורך מעקב ואינם מעוניינים לחשוף אותם לקרינה.

היכולת של הבדיקה להדגים רקמות שונות – באמצעות בדיקת MRI קיימת אפשרות לבצע את בדיקת ה-MRI בפרוטוקולים שונים, מה שמאפשר הדגמת רקמות שונות שלא ניתן להדגים בבדיקות מסוג אחר. באופן זה, ניתן לאבחן את הטרשת הנפוצה ולאתר בקלות פתולוגיות באיברים הפנימיים בגוף.

מתי משתמשים בבדיקת MRI

בדיקת MRI משמשת לאבחונים ולמטרות שונות בניהן:

מוח וחוט שדרה – באמצעות בדיקת MRI ניתן לאבחן טרשת נפוצה, פגיעות בחוט שדרה, שבץ מוחי, גידולים ומפרצות.

מפרקים – MRI הינה הבדיקה המקובלת והיעילה ביותר בתחום האורתופדיה, שכן, היא מאפשרת לבצע הדמיה מצוינת של מפרקים צפופים וניתן לזהות באמצעות ה-MRI בעיות רבות בניהן: פריצת דיסק, שחיקת מפרקים, גידולים בעצמות, בעיות במפרקים ועוד.

הדגמת איברים נוספים – בדיקת MRI מאפשרת איבחון גידולים או פתלוגיות על כמעט כל איבר, כמו כן משמשת לאבחון אבנורמליות בכבד, הטחול הלבלב, הרחם, השחלות, האשכים, בלוטת הערמונית, כלי הדם הגדולים ואיברים נוספים.

שימוש ב- MRI לילדים – MRI היא בדיקת ההדמיה המקובלת ביותר בילדים, לאור העובדה שאינה עושה שימוש בקרינה. רופאים רבים מעדיפים לבצע בדיקת MRI בילדים מאשר בדיקת CT, תוך חשיבה שבטווח הארוך, לקרינה של בדיקת ה-CT יכולות להיות השפעות על התפתחות מוחם של ילדים קטנים.

בדיקת MRI פונקציונלי – MRI פונקציונלי הינה בדיקה שתפקידה לזהות את האזורים התפקודיים השונים במוח. תוך כדי בדיקה, הנבדק מתבקש לבצע פעולות שונות כגון: דיבור, הקשבה, תנועת איברים שונים בגוף וכיו”ב, הבדיקה מראה את האזורים במוח האחראים על ביצוע הפעולה. על ידי תוצאות הבדיקה ובמהלכה, ניתן לאפיין את האזורים התפקודיים במוח ולקבוע ניתוחים או טיפולים מתאימים.

שימוש בבדיקת MRI לצורך אבחון בעיות אורתופדיות בכלל והחלפת מפרקים בפרט

בדיקת MRI הינה הבדיקה המקובלת והנפוצה ביותר באורתופדיה ומטרתה להדגים את המבנים בתוך המפרק. ניתן להדגים באמצעות הבדיקה מפרקים שונים בניהם: כתף, ברך, ירך, קרסול ועוד. מקובל לבצע בדיקת MRI ארתרוגרפיה המבוצעת בשני שלבים:

השלב הראשון ארתרוגרפיה – בבדיקה זו מוזרק חומר ניגוד אל תוך המפרק השלב השני – יעבור הנבדק לבדיקת MRI, הנתונים שיתקבלו יעברו מדידות וחישובים ויתקבלו תמונות איכותיות שניתנות לפענוח בקלות ויאפשרו לרופא האורתופד לקבוע את סוג הניתוח או הטיפול המתאים למטופל.

MRI הינה בדיקה יעילה ביותר להדגמת מפרק הירך ולכן תשמש במצבים הבאים:

  • כאב בלתי מוסבר במפרק הירך.
  • קרע במפרק.
  • שינויים ניוונים במפרק הירך.
  • חבלה, פציעה או שבר.
  • זיהום (בעצמות המפרק או ברקמות הרכות).
  • גידול (בעצמות המפרק או ברקמות הרכות).
  • כאב, דימום או נפיחות.

תוצאות בדיקת MRI יאפשרו תמונה ברורה לרופא ואף להחליט אם לבצע החלפת מפרק ובאיזה אופן.

חבר אקדמיה האמריקאית כרורגיה ואורטופדיה

מעל ל- 3000
ניתוחים מוצלחים

מומחה בכירורגיה אורטופדית עם וותק של 20 שנה

פניה לייעוץ

לייעוץ ראשוני עם ד"ר קזנסקי










    אנא בחרו את המפרק שכואב לכם?

    אנא בחרו את הקופת חולים שאליה אתם שייכים , במידה והיא לא ברשימה ציינו האם יש לכם ביטוח בריאות פרטי?




    המלצות מטופלים

    להזמנת שיחת ייעוץ

    עם ד"ר קזנסקי







      אנא בחרו את המפרק שכואב לכם?

      אנא בחרו את הקופת חולים שאליה אתם שייכים , במידה והיא לא ברשימה ציינו האם יש לכם ביטוח בריאות פרטי?